Lättare och mer oberoende bilar 2030

Denna text försöker övertyga dig om att solenergi, vindkraft och batterilagring är nycklarna till att lösa klimatkrisen. Jag hittar inte på saker men betonar framsteg och möjliga lösningar.

Dela inlägget

Vad händer

Stella Terra är en soldriven terränggående elbil. Utformad för självförsörjning (oberoende av laddnätverk) och att kunna köra både på asfalterade vägar och i ojämn terräng.

Kontext

Stella Terra har precis kört 100 mil på vägar och i ökenterräng genom Marocko, med solenergi som enda energikälla.

The two-seat Stella Terra, designed by students at the Eindhoven University of Technology, completed the journey across a variety of challenging landscapes as part of a final test of its lightweight frame and aerodynamic profile.

The Guardian: Solar-powered off-road car finishes 620-mile test drive across north Africa

Bilen väger 1200 kg, att jämföra med Nissan Leaf som väger 1500 kg och Tesla Model 3 som väger 1750 kg. Bilens batterier är betydligt lättare än i vanliga elbilar.

Bilen har en topphastighet på 145 km/h och en solig dag är dess räckvidd 710 kilometer på släta vägar, 550 kilometer i terräng.

Molniga dagar kan räckvidden vara 50 kilometer lägre.

Dagens PS: Stella Terra: Världens första soldrivna SUV

Vad har det för betydelse

En elbil som kan köra långa sträckor med bara solljus innebär stora förändringar för världens bilister och för hela transportinfrastrukturen. Det öppnar till exempel för att koppla samman områden med sämre logistik och vägnät. Att Stella Terra väger lite är något biltillverkare kan eftersträva i sin utveckling.

I nyheterna

Lämna ett svar