Vad händer
Kontext
Stella Terra har precis kört 100 mil på vägar och i ökenterräng genom Marocko, med solenergi som enda energikälla.
The two-seat Stella Terra, designed by students at the Eindhoven University of Technology, completed the journey across a variety of challenging landscapes as part of a final test of its lightweight frame and aerodynamic profile.
The Guardian: Solar-powered off-road car finishes 620-mile test drive across north Africa
Bilen väger 1200 kg, att jämföra med Nissan Leaf som väger 1500 kg och Tesla Model 3 som väger 1750 kg. Bilens batterier är betydligt lättare än i vanliga elbilar.
Bilen har en topphastighet på 145 km/h och en solig dag är dess räckvidd 710 kilometer på släta vägar, 550 kilometer i terräng.
Molniga dagar kan räckvidden vara 50 kilometer lägre.
Dagens PS: Stella Terra: Världens första soldrivna SUV
Vad har det för betydelse
En elbil som kan köra långa sträckor med bara solljus innebär stora förändringar för världens bilister och för hela transportinfrastrukturen. Det öppnar till exempel för att koppla samman områden med sämre logistik och vägnät. Att Stella Terra väger lite är något biltillverkare kan eftersträva i sin utveckling.
I nyheterna
- The Guardian: Solar-powered off-road car finishes 620-mile test drive across north Africa
- Solar Team Eindhoven: Solar Team Eindhoven presents the world’s first off-road solar car: Stella Terra
- Energinyheter.se: Soldriven terrängbil avslutade imponerande provkörning på 1000 kilometer genom Nordafrika
- Dagens PS: Stella Terra: Världens första soldrivna SUV