Eldrivna båtar blir snabbt vanligare och kapaciteten ökar. I Hälleviksstrand på Orust finns elbåtsföretaget Strana Electric Boats vars senaste båt Strana 23 har en räckvidd mellan 20 och 40 mil. Strana tar även fasta på batteriteknikens möjligheter och lanserar Boat 2 Grid (B2G), möjligheten att använda båten som batterilager och för att sälja överskottsel till elnätet.
Som om inte detta vore nog kan Strana 23 också fungera som en batteribank som gör att man kan tjäna pengar på att lagra el. Om man förvarar den på en trailer hemma på tomten så kan den driva hela huset, vilket är bra när belastningen på elnätet är hög och priset på el således också är högt. Sen kan batteriet laddas när elen är billig och säljas iväg när priset är högt och elen behövs som bäst på elnätet.
Hamnen: Stranas grundare – en båt för energilagring
2 kommentarer
Lägg till din[…] att lagra energi verkar aldrig sina. Grow har bland annat skrivit om hushållsbatterier, bilar, båtar, salt, gruvor och […]
[…] 2 Grid, Boat 2 Grid, Vehicle 2 Load, Vehicle to Building… det finns många uppslag för hur dubbelriktad […]