Vad händer
Kontext
Med 584 röster för, 3 emot och 14 nedlagda röster antogs direktivet om tillverkares skyldigheter att reparera och konsumenternas rätt att förlänga en produkts livscykel genom reparation.
Tillverkarna ska tillhandahålla snabba och kostnadseffektiva reparationer och informera konsumenterna om deras rätt till reparation.
Konsumenterna ska uppmuntras att välja reparation i stället för att köpa nytt och kunna låna en enhet medan den egna repareras.
De nya reglerna stärker rätten till reparation. Målet är att minska avfallet och stärka reparationsbranschen genom enklare och kostnadseffektivare reparation.
Europaparlamentet: Reparation ska bli enklare och mer tilltalande för konsumenter
Konsumenter ska ha tillgång till information för att bedöma och jämföra reparationstjänster, med uppgifter om feltyp, pris och hur lång tid reparationen tar.
”Konsumenternas rätt att reparera produkter kommer nu att bli verklighet. Det kommer att bli enklare och billigare att reparera istället för att köpa nya, dyra varor. Detta är en viktig framgång för parlamentet och dess åtagande att stärka konsumenterna i kampen mot klimatförändringarna. Den nya lagstiftningen förlänger de rättsliga garantierna med 12 månader när man väljer reparation, ger bättre tillgång till reservdelar och säkerställer enklare, billigare och snabbare reparationer.”
Föredragande René Repasi (S&D, Tyskland)
Vad har det för betydelse
Reglerna ska stärka EU:s reparationsmarknad och minska reparationskostnaderna för konsumenterna.
Med de nya reglerna undviks kassering av konsumtionsvaror som orsakar 261 miljoner ton koldioxidekvivalenter och genererar 35 miljoner ton avfall i EU varje år.
Genom att reparera varor istället för att skaffa nya tjänar konsumenter in 12 miljarder euro per år.