Bensinmackens död

Dela inlägget

Gästinlägg från Rikard Berg Bretz 👍

När jag kört elbil ett tag slog tanken mig att borde inte denna förändring i bränsletyp få stora konsekvenser för dess infrastruktur?

Vid en första anblick verkar det rimligt  att bensinmackarna (eller snarare oljemackarna) hänger med i utvecklingen genom att installera laddstationer på mackarna, och därmed fånga de nya kunderna. OKQ8 och Circle K är två aktörer som satsar mycket på detta.

Vad önskar dessa nya kunder

När man åker längre sträckor vill man gärna snabbladda någonstans. Dock tar det något längre än att oljetanka, så elkunden är något kräsnare än bensinkunderna, vi vill kanske inte längre stanna vid en bensinstinkande korvkiosk i mitten av ingenstans.
Varför inte vid något trevligt fik längs vattnet? Eller vid Coop så man kan handla samtidigt? Vore jag affärsägare skulle jag locka stort för att få en snabbstation nära mig, som Max till exempel.

Hur ofta efterfrågas snabbladdare

De flesta bilfärder är under 20 mil, och jag tror att nästan alla elbilar laddas hemma eller på jobbet. Det innebär att antalet besök på “externa tankställen” är mycket lägre för elbilar än bensinbilar.

Om en bensinbil tankar 1 till 4 gånger per månad (och det måste ske på en mack) så kanske en elbil externladdar en gång i månaden, och då troligtvis inte på en mack.

Redan idag består Sveriges bilpark av 5 procent elbil och 5 procent hybrid. Inom 5 år kan den gemensamma siffran vara så hög som 30 procent eller mer.

Det innebär att bensinmackarna kan få 25 procent färre besök bara inom några år. Alla mackar som knappt går med vinst idag kommer behöva stänga. Det kommer öka distributionskonstnaden för bränsle till de färre mackarna, eftersom efterfrågan minskar, vilket ökar bensinpriset – och spär ytterligare på mackdöden och ökar försäljningen av elbilen.

Sen kommer frågor om hur många mackar som måste finnas kvar för att tillgodose alla kvarvarande bensinbilar. Kommer vi till och med behöva subventionera macken trots miljöeffekterna?

Och nästa stora fråga är – hur kommer detta påverka värdet av oljebilar?

När mackdöden börjar sprida sig kommer det gå fort. Vad tror du kommer att hända?

Lämna ett svar