Laddplatser utanför höghus och längs trottoarer

Dela inlägget

Vad händer

Transportstyrelsen bekräftar att befintlig lagstiftning räcker för att kommunerna ska kunna anordna laddplatser på allmän plats.

Kontext

Sverige behöver öka etableringen av laddpunkter tiofalt för att klara klimatmålen till 2030. Att sätta upp laddboxar vid en gata eller park eller vid ett annat gemensamt område skulle förenkla för boende i lägenhet, utan egen parkeringsplats, att ladda en elbil nära hemmet.

I februari fanns 35 600 publika laddpunkter fördelade på 4 868 laddstationer. Av dessa hade 3 148 snabbladdning.

Transportstyrelsen: Uppdrag att se över och förenkla vissa regler avseende allmän platsmark (pdf)
Transportstyrelsen: Uppdrag att se över och förenkla vissa regler avseende allmän platsmark (pdf)

I Sverige bor idag 4,5 miljoner i lägenhet och elbilar bör kunna laddas i nära anslutning till bostaden. Genom att förtydliga regelverket hoppas Transportstyrelsen att fler laddplatser ska byggas, även för de som bor i flerbostadshus. Det är nämligen fritt fram, och är på kommunens ansvar att genomföra.

Allt om Elbil: Fritt fram för laddplatser på allmän mark vid flerbostadshus – sätt press på kommunen!

Vad har det för betydelse

Det ska vara enkelt att ladda fordon oavsett boendeform. När samhället underlättar etablering av laddinfrastruktur får fler tillgång till laddning nära hemmet vilket underlättar för fler att välja eldrift och därmed påskynda elektrifieringen av vägtransporter.

– Det underlättar för fler att välja eldrift och därmed påskyndas elektrifieringen, i förlängningen bidrar detta till att vi kan uppnå nationella klimat- och miljömål, säger Lars Carlsson.

Transportstyrelsen: Vägledning förenklar för laddplatser vid flerbostadshus

Källor

Lämna ett svar