Tätare och lättare batteri möjliggör eldrivet flyg

Dela inlägget

Jag brukar inte skriva om effektivisering av solceller och batterier eftersom jag inte tror det har så stor betydelse för att ta oss ur klimatkrisen. Kvantitet är det som avgör i detta skede, alltså att snabbt få upp så många solpaneler som möjligt vilket innebär att billigt är viktigare än bättre. Kvalitet kan vi ägna oss åt när tekniken nått en platå och inte utvecklas med samma accelererande hastighet.

Men…

det finns kvalitativa förändringar som faktiskt har betydelse och batteriers täthet är en sådan. Om vi kan skapa batterier som lagrar samma mängd elektricitet men väger hälften så mycket finns tillämpningar som förändrar allt.

Det amerikanska företaget Amprius har just presenterat batterier som rymmer 500 wattimmar per kilo. Och vad spelar det för roll? Ja alla nördars favoritpropagandist Elon Musk twittrade för några år sedan att eldrivet flyg blir intressant först när batterier rymmer 400 wattimmar per kilo.

Fremont, California-headquartered Amprius, which originated from a research project out of Stanford University, uses silicon nanowires instead of graphite anode in its lithium-ion batteries. That allows for higher energy density, which means Amprius’ batteries can store more energy in the same amount of space than traditional batteries.

Electrec: This light, energy-dense battery just got independently verified

Att ersätta flygets förbränning med elektricitet innebär en minskning med en miljard ton koldioxidekvivalenter eller nära tre procent av världens utsläpp.

Our World in Data: Climate change and flying: what share of global CO2 emissions come from aviation?

1 kommentar

Lägg till din

Lämna ett svar