Den tunga industrins transportmedel börjar drivas med elektricitet

Dela inlägget

Vad händer

Holländska Mammoet som fraktar extremt stora objekt som broar och vindkraftverk har börjat elektrifiera sina specialkonstruerade fordon.

Kontext

Mammoet har börjat konvertera sina transportmoduler (SPMT) från dieseldrift till elektricitet. Dessa används i all tung industri, i de största bygg- och energiprojekten i världen. Men istället för att bygga nya har Mammoet valt att bygga om befintliga fordon och moduler.

Mammoet has created a retrofit kit to replace diesel engines in the vehicles with electric motors. Once converted, each SPMT works in the same way as before: transporting objects weighing thousands of tonnes at walking pace, using a remote control. Retrofitting the existing SPMT fleets, as opposed to buying new zero-emission equipment, reduces both waste and additional construction. 

Energy Monitor: Mammoet develops zero-emission heavy transport vehicle

Mammoet är ett nederländskt företag som specialiserat sig på förflyttning av “omöjliga” objekt. Företaget finns representerat i alla världsdelar och har sitt huvudkontor i Schiedam. Bland uppdragen finns placering av tunga objekt inom den petrokemiska industrin, brobyggen, marina jobb och lyftet av K-141 Kursk.

I utrustningen ingår bland annat en modulbaserad trailer, populärt kallad tusenfotingen, som kan kopplas samman till enorma synkroniserade enheter, olika lyftkranar, lastbilar, hydrualiska domkrafter och pråmar.

Wikipedia: Mammoet

Vad har det för betydelse

Nu finns i princip alla avancerade arbetsmaskiner i versioner med eldrift och det blir dyrare och dyrare med utsläpp. Så byggarbetsplatser och arbetsmiljöer med tunga fordon kommer genomgå en snabb förändring till utsläppsfria, tystgående transportmedel.

I nyheterna

Lämna ett svar