Kashiwa-no-ha Smart City laddar bilar vid rödljusen

Dela inlägget

Vad händer

En experimentstad norr om Tokyo, Kashiwa-no-ha Smart City, använder invånarnas rörelser och beteenden för att skapa framtidens infrastruktur.

Kontext

Forskare på Tokyo universitet har skapat ett laddsystem för elbilar vid trafikljus. Konceptet är enkelt men att få det att fungera har krävt viss finurlighet och hantverksskicklighet.

Laddspolar har bäddats in i vägytan framför trafikljusen. Strömmen rör sig bara genom laddarna när systemet upptäcker ett fordon. Elbilar som utrustats med mottagare i närheten av däcken kan ta emot elektricitet när de saktar ner – på 10 sekunder fylls en bil med elektricitet som motsvarar en kilometers räckvidd.

Kashiwa-no-ha Smart City

Originally conceived as a transit-oriented development located 18 miles north of Tokyo, Kashiwa-no-ha Smart City pioneers a district-scale urban planning approach for a resilient neighborhood focused on the way people use spaces. Since 2004, it has been refined to include community aspirations, respond to natural disasters, and bolster environmental and social initiatives.

Ursäkta den något fåniga videon. Den ger hur som helst en överblick av stadens processer och innovationer.

Vad har det för betydelse

Kanske är vanliga parkeringsplatser mer lämpade för trådlös laddning men innovationer är inte alltid begripliga förrän de testats och användare bidragit med sina perspektiv. Att ladda bilar vid trafikljus ökar fordonens flexibilitet och dynamik. Kanske har de kvaliteterna betydelse för trafik och stadsliv som vi inte förstår ännu.

I nyheterna

Lämna ett svar