Vad händer
Kontext
2016 skrev Ramez Naam ett inlägg om det fallande priset på elbilar.
Last year, here at Ship Vehicles we learned that EVs grew at around 60% annually, to around 1 million total EVs ever sold. Sources in China tell me they expect several hundred thousand EVs to be sold there in 2016 alone. Growth could easily be 60% again in 2016. Even so, growth will eventually slow. Bloomberg New Energy Finance expects 30% long term growth. Let’s use that for now, to be conservative.
Those assumptions lead to a world where, by roughly 2030, EVs with a 200 mile range are cheaper than the cheapest car sold in the US in 2015.
Ramez Naam: How Cheap Can Electric Vehicles Get?
Men i veckan gick Ramez Naam ut och tillkännagav att han hade haft fel i sin prognos. En elbil för 15 000 dollar kom till marknaden långt tidigare än 2029 som han trott, fem år tidigare.
Kinesiska BYD, näst störst i världen på elbilar, presenterade i veckan en ny modell, Qin Plus EV, för kinesiska kunder. Bilen har en räckvidd på 42 mil och priset är 15 000 dollar.
Vad har det för betydelse
Att BYD kan sälja en elbil till ett pris lägre än motsvarande bensinbilar innebär att priset på batterier sjunkit snabbare än förväntat. Det innebär att andra elbilsleverantörer kommer tvingas konkurrera med denna nya prisnivå. Det innebär också att elbilen inom kort kommer vara billigare än bensinbilen globalt och att uppväxlingen till eldrift kommer ske ännu snabbare än hittills.
1 kommentar
Lägg till din[…] Följden av sjunkande batteripriser är sjunkande priser på elbilar och kinesiska BYD har startat e… […]