Elbilar med solpaneler blir vanligare och skapar nya utmaningar. Vad gör vi med överskottselektricitet och hur håller vi bilarna kylda i solskenet?
Elbilar som byggs med solpaneler på karossen är en väntad utveckling som kommer minska behovet av elektricitet från laddstationer och externa källor. Men upplägget medför utmaningar.
Hur ska solpanelerna skyddas från överhettning
Forskare i Portugal har studerat dilemmat som uppstår vid parkering för elbilar med solpaneler. Hur balanserar de laddningen med temperaturen i bilen? Forskarna har beräknat den avgörande tidpunkten som en funktion av bilens solenergikapacitet. De konstaterade att två timmars laddning behövs för att kunna kyla ner kabin och övrig utrustning.
“For systems with more than 0.8 kW installed capacity, parking in the sun always provides a positive impact on the vehicle’s driving range.”
PV Magazine: PV-powered cars and the parking dilemma
Vad gör vi med elektricitet som genereras när bilens batteri är fullt
En elbil med solpaneler på taket och ett fullt batteri som står parkerad i solsken kommer bli vanligare. Idag är denna situation ett problem som kan överbelasta elnät eller slösa bort elektricitet som inte lagras eller överförs.
Elbilar på parkeringsplatser ska ha en laddstolpe med V2G- anslutning så att överskottet skickas till elnätet alternativt laddar bilarna bredvid. Att elektriciteten ska gå via elnätet kommer många gånger vara en onödig omväg.
Vi behöver utveckla kopplingsmöjligheter så att bilarnas elproduktion kommer till användning.