Snäppet större än elmopeder och eldrivna lådcyklar är trehjuliga lastbilar. Kinesiska Wuzheng producerar flera hundratusen varje år.
På den kinesiska landsbygden har eldrivna trehjuliga lastbilar blivit en oumbärlig del av vardagen för lantbrukare och arbetare. Dessa fordon, som skiljer sig markant från traditionella lastbilar i västvärlden, erbjuder en rad fördelar som gör dem väl lämpade för den kinesiska landsbygdens behov. De är billiga, effektiva och mångsidiga.
Ekonomi och effektivitet
Eldrivna trehjuliga lastbilar är betydligt billigare att köpa och underhålla än traditionella traktorer eller lastbilar, de säljs för under 10 000 USD. De drivs av elektricitet, vilket är betydligt billigare än bensin eller diesel, och kräver minimalt med underhåll.
The compact size and robust design of these vehicles make them ideal for steering around the narrow and often unpaved rural roads that characterize much of China’s countryside – places larger trucks would struggle to navigate. And without the need to buy or store expensive diesel, they can charge them up cheaply anywhere they can run an extension cord.
Electrek: China’s electric farm trucks are very different than ours. I went there to see how
Praktisk design
Lastbilarna har en låg plattform som gör det enkelt att lasta och lossa gods. De har ofta bak- och sidogrindar som kan fällas ner för att skapa en plan yta, och många modeller kan tippas för att fungera som tippbilar.
Stabilitet och säkerhet
Trots att de bara har tre hjul är de eldrivna lastbilarna konstruerade med en låg tyngdpunkt, vilket gör dem stabila och säkra att köra, även på ojämna underlag.
Lastkapacitet
De flesta modeller kan transportera upp till 1 ton gods.
Vad har det för betydelse
Elcyklar har ersatt en del av bilbehovet i storstäder. Om trehjuliga lastbilar blir populära kan de ta ytterligare bitar av transportkakan från bilen.