I Frankrike har cykling blivit en del av skolundervisningen med målet att alla ska kunna cykla innan de fyller 12 år. Detta initiativ, “Savoir Rouler à Vélo”, syftar till att lära barnen cykla och att främja hälsa, jämlikhet och hållbarhet. Genom att göra cykling till en naturlig del av vardagen bidrar programmet till att forma nästa generation aktiva medborgare.
Cykling förbättrar hälsa och sammanhållning
Forskning visar att regelbunden cykling har betydande hälsofördelar. Enligt en studie publicerad i tidskriften BMJ minskar regelbunden cykling risken för hjärt- och kärlsjukdomar med upp till 46 procent och risken för cancer med 45 procent. Cykling bidrar också till ökad fysisk aktivitet vilket motverkar fetma. Cykling minskar stress, förbättrar den mentala hälsan och skapar ett starkare och mer uthålligt samhälle.
Utöver de individuella hälsofördelarna, bidrar cykling till att stärka den sociala sammanhållningen. I städer där cykling är utbrett, som Köpenhamn och Amsterdam, har man sett en ökad interaktion mellan medborgare, vilket främjar en känsla av gemenskap och säkerhet. Cykelvänliga städer tenderar att vara mer socialt inkluderande, där invånare från olika socioekonomiska bakgrunder möts och delar det offentliga rummet på lika villkor.
Ekologiska samhällen byggs på två hjul
Paris har byggt över 50 kilometer nya cykelbanor som en del av sitt “Plan Vélo” sedan 2020. Satsningen har lett till en minskning av biltrafiken med 5 procent och en motsvarande ökning av cykelanvändningen med över 30 procent. Resultatet är en signifikant minskning av stadens koldioxidutsläpp.
Cykling främjar en minskning av trafikbuller och luftföroreningar. I städer som Bogota, där bilfria dagar (Ciclovía) har blivit en tradition, ser man en markant förbättring av luftkvaliteten.
Ekonomisk och social rättvisa
Cykling erbjuder ett billigt och tillgängligt transportmedel för alla, oavsett ekonomisk bakgrund. I Bogotá har cykling blivit ett verktyg för social rättvisa, där stadens nätverk av cykelbanor gör det möjligt för låginkomstfamiljer att resa säkert och effektivt genom staden.
The program is part of France’s national Plan Vélo, or Bike Plan, through which the government is investing €250 million ($270 million) in cycling every year between 2023 and 2027. While much of this has gone toward infrastructure projects such as building secure bike parking and protected bike lanes — one goal is to have 80,000 kilometers of cycle routes across the country — the plan also includes investment in education programs like SRAV, which received €21 million ($22.6 million) between 2022 and 2024.
Reasons to be cheerful: Kids in France Are Pedaling Toward Two-Wheeled Equality
Cykling har en unik förmåga att påverka samhället. Genom att förbättra människors hälsa, stärka sociala band och minska ekologiska fotavtryck, fungerar cykeln som katalysator för friare och mer rättvisa samhällen. Initiativ som det franska “Savoir Rouler à Vélo” visar att cykling kan vara mer än bara ett transportmedel – det kan vara en kraft för positiv samhällsutveckling.
1 kommentar
Lägg till dinDen nämnda studien i BMJ tror jag heter “Health benefits of pedestrian and cyclist commuting: evidence from the Scottish Longitudinal Study”.
Det behövs flera liknande studier för att verkligen kunna slå fast de här resultaten.