Vad händer
Saudiarabien satsar miljardbelopp på åtta passagerarbåtar från svenska Candela.
Kontext
Candelas eldrivna båtar är kända för sina bärplan som lyfter båten ur vattnet och undviker vattenmotstånd. För ett år sedan lanserade företaget P-12, en passagerarfärja som i höst börjar trafikera Stockholms stadshus till Ekerö.
Candela P-12 har en räckvidd på 75 kilometer, marschfart på 25 knop och kan köra 30 passagerare. Båten är 12 meter lång, 4,5 meter bred och väger 10 ton. På insidan finns plats för cyklar, barnvagnar och rullstolar.
Givetvis är motorn helt tyst och på grund av bärplanen är vågor ett mindre problem, färden är mycket mjukare än för vanliga båtar.
P-12 drivs med fyra batterier som rymmer 63 kilowattimmar var och som kan snabbladdas till 85 procent på trekvart. Maxhastighet är 30 knop.
“Unlike legacy systems with large, slow, and energy-inefficient conventional ferries, the Candela P-12 is a smaller and faster unit, allowing much more frequent departures and quicker journeys for passengers.”
Candela P-12
Saudiarabien planerar att köra Candela P-12 i megastaden NEOM som byggs vid Röda havet. Åtta passagerarfärjor har beställts och ska levereras 2025 och 2026.
Vad har det för betydelse
På grund av det låga vattenmotståndet krävs mycket mindre elektricitet för att driva P-12 än andra fartyg i samma storlek vilket innebär lägre kostnader. Elmotorer kräver mindre underhåll än förbränningsmotorer, även det en kostnadsbesparing.
1 kommentar
Lägg till din[…] Grow Sverige: Candelas passagerarfärja P-12 ska trafikera Röda havet […]