Vad händer
Kontext
EUs utsläppsminskning beror på minskad förbrukning av elektricitet och värme i hushåll och industri men även på en uppväxling till mer fri energi. Transportsektorn är den största utmaningen, där utsläppen ökar i flera medlemsstater.
Tyskland och Italien har minskat utsläppen mindre än genomsnittet, delvis på grund av deras beroende av fossila bränslen i transportsektorn.
Under första kvartalet 2024 ökade utsläppen från vägtrafiken i Spanien och Polen, trots höga bränslepriser och nya EU-regler för koldioxidutsläpp från fordon. Elektrifiering av fordonsflottan går långsamt, och många medlemsländer kämpar med att bygga ut nödvändig infrastruktur för elbilar.
Utsläppen från energiintensiva industrier som stål och cement är kvar på höga nivåer. Dessa industrier står för 20 procent av EUs totala utsläpp.
Vad har det för betydelse
Transportsektorns ökade utsläpp visar att politiska åtgärder inte alltid leder till önskade resultat, särskilt i sektorer som är svåra att växla upp från kol, olja och gas.
Dessutom riskerar ojämna framgångar mellan medlemsstaterna att skapa splittring där länder med högre utsläpp inte klarar av att hålla jämna steg med de mest ambitiösa nationerna. Det kan leda till ökade spänningar och en mindre enad front i globala klimatförhandlingar.
Men trenden är tydlig, vi minskar våra utsläpp genom investeringar i solenergi, vindkraft och batterilagring.