Vad händer
Kontext
Globalt har batterianvändningen mångdubblats. Enligt Internationella energirådet (IEA) ökade den globala efterfrågan på batterier för elfordon på tre år från 300 gigawattimmar till 700 gigawattimmar.
Samtidigt har den genomsnittliga mängden kobolt som används i ett batteri minskat med nästan 20 procent under samma period, och liknande trender kan ses för litium och nickel.
Den minskade efterfrågan på batterimetaller, trots ökad batteriproduktion, beror på flera faktorer
Nya batterikemier. Forskare och företag utvecklar nya typer av batterier som kräver mindre eller inga sällsynta metaller. LFP-batterier (litiumjärnfosfat) är ett exempel, där kobolt helt eliminerats.
Effektivare användning. Tekniken för att optimera batteriets kapacitet och livslängd har förbättrats. Dagens batterier har högre energitäthet, vilket innebär att mindre material behövs för samma kapacitet.
Återvinning. Batteriåtervinningsteknologin har gjort stora framsteg. Till exempel återvinns idag över 95 procent av kobolten från gamla batterier i vissa avancerade återvinningsanläggningar, vilket minskar behovet av nyutvunnet material.
Sammantaget resulterar dessa tre trender i ett minskat behov av jungfruliga metaller år 2030 med 25 procent för litium, 40 procent för nickel och 75 procent för kobolt
omEV: Varför behovet av batterimetaller inte ökar lika snabbt som batterianvändningen
De kommande tio åren kan vi förvänta oss att efterfrågan på litium och kobolt planar ut eller till och med minskar, trots att batterikapaciteten i världen fortsätter att växa.
Vad har det för betydelse
Trycket på att utvinna sällsynta metaller minskar. Det är positivt för miljön och för de samhällen där dessa mineraler bryts. Gruvdrift hänger ihop med stora miljöproblem och sociala konflikter, särskilt i utvecklingsländer där mycket av dessa metaller utvinns.
Inom ett par batterigenerationer är den stora råvarukällan inte längre gruvor utan uttjänta batterier.
omEV: Varför behovet av batterimetaller inte ökar lika snabbt som batterianvändningen
Tillgången på batterier är inte lika starkt beroende av tillgången på metaller, vilket gör försörjningskedjan för batterier mer stabil och mindre känslig för geopolitisk osäkerhet eller prisfluktuationer på råvarumarknaderna.
Öppnar för nya lösningar inom batteriindustrin. Företag kan fokusera på att utveckla ännu mer effektiva batterier, utan att vara beroende av vissa kritiska metaller. Detta kan i sin tur leda till lägre kostnader för batterier och göra elektrifieringen av transport och elektricitet ännu mer tillgänglig.
Den här trenden innebär alltså en potentiell acceleration av övergången till fri energi och eldrivna transporter, samtidigt som de negativa miljö- och samhällseffekterna av batteriproduktion minskar. För framtiden pekar detta på en mer stabil utveckling av batteriindustrin med fokus på innovation snarare än exploatering.