Vad händer
Kontext
Fortescue har tecknat ett avtal värt 28 miljarder kronor med schweiziska Liebherr för att ersätta fordon och maskiner med förbränningsmotorer mot eldrivna motsvarigheter. De ska också samarbeta med Scania för att utveckla autonoma vägtransporttåg.
Syftet med satsningarna är att eliminera alla utsläpp från företagets gruvverksamhet till 2030.
Fortescue och Liebherr planerar att bygga 475 utsläppsfria fordon:
- 360 autonoma batteridrivna truckar
- 55 eldrivna grävskopor
- 60 batteridrivna schaktmaskiner
Dessa kommer att utgöra två tredjedelar av Fortescues fordonsflotta.
The decarbonisation programme is expected to cost $6.2 billion, but Fortescue says it’ll pay itself off by 2034 as the group will no longer need to buy diesel, gas, and offset certificates.
Fortescue har utvecklat ett snabbladdningssystem med 6 megawatts kapacitet som kan ladda lastbilar och truckar på 30 minuter.
Autonom lastbilsteknologi från Scania
Scanias lastbil R770 använder en automationsteknologi som företagen integrerar med Fortescues Fleet Management System (FMS), som optimerar fordonsrutter och transportproduktivitet kombinerat med effektiv bränsle- och energianvändning.
Syftet är att bryta höggradiga satellitfyndigheter och lösningen innefattar tre släpvagnar som totalt väger 120 ton och har en lastkapacitet på 240 ton.
Vad har det för betydelse
“This is an important next step in our 2030 real zero target,”
“The world needs real zero now – it simply cannot afford to wait.”
Andrew Forrest, Chairman of Fortescue