London bygger solparker som ska driva tunnelbanan

Dela inlägget

Vad händer

Londons transportmyndighet planerar ett antal solparker som ska producera elektricitet att driva tunnelbanan med.

Kontext

Borgmästare Sadiq Khans strategi för Londons transportväsende har som mål att nå nettonollutsläpp till 2030.

I veckan presenterades en inbjudan till kommersiella företag att bygga solparker i direkt anslutning till huvudstadens tunnelbanenät, som en del av arbetet mot utsläppsmålet.

Parkerna ska ha en produktionskapacitet på 64 megawatt och anbudet syftar till att etablera solenergi i förorter som Buckinghamshire, Hertfordshire och Essex.

“By opening up new opportunities in the energy market and creating green jobs along the way, this is a start of a long-term journey to decarbonise London’s iconic transport system. We want to stay ahead of the curve and make a significant contribution to the acceleration of Great Britain’s grid transition towards net zero.”

Lilli Matson: TfL chief safety health environment officer

Med 64 megawatts kapacitet producerar solenergin ungefär 5 procent av elektriciteten som Londons tunnelbana förbrukar. Elektriciteten går direkt till tunnelbanenätet som fungerar oberoende av det nationella elnätet.

Londons tunnelbana är stadens enskilt största elkonsument med en förbrukning som motsvarar 420 000 hushåll.

London Underground, better known as the Tube, has 11 lines covering 402km and serving 272 stations.

The Tube handles up to five million passenger journeys a day. At peak times, there are more than 543 trains whizzing around the capital.

TfL: London Underground
Wikimedia: London Underground

Vad har det för betydelse

Solparkerna tar ett stort steg mot Londons klimatmål och minskar samtidigt belastningen på elnätet. Transportmyndigheten hoppas kunna försörja hela tunnelbanan med fri energi till 2030.

Källor

Lämna ett svar