Grow har skrivit flera gånger om elbilsförsäljningen i Sverige och bilden är klar, elbilar tar över… snabbt. Här är en jämförelse mellan försäljningen av olika biltyper från 2018 till 2022 (perioden januari – augusti).
- Elbilsförsäljningen ökar med 68% 2022 jämfört med 2021.
- Bensinbilsförsäljningen minskar med 34% för samma period.
- Dieselbilar minskar med drygt 36%.
- Försäljningen av elhybrider är samma som 2021 och
- laddhybrider minskar med 22%.
2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
Elbilar | 50 245 | 29 930 | 12 627 | 10 401 | 3 234 |
Bensin | 45 833 | 69 168 | 69 587 | 101 321 | 123 387 |
Diesel | 23 888 | 37 602 | 42 999 | 76 936 | 103 696 |
Elhybrid | 16 974 | 16 450 | 12 392 | 15 031 | 13 907 |
Laddhybrid | 42 962 | 54 847 | 34 073 | 14 042 | 14 776 |
Och den viktigaste anledningen till varför det här är riktigt bra nyheter? Det innebär att från och med nu kommer svenskarna byta ut sina bensinbilar mot elbilar och utsläppen från vår enskilt största utsläppskälla att börja minska. Räkna med stora rubriker när vi ser effekterna av denna uppväxling.
3 kommentarer
Lägg till din[…] passerat inrikes transporter som den enskilt största utsläppskällan. En tolkning är att svenskarnas skifte från bensin- och dieselfordon till eldrift lett till minskade […]
[…] 133 000 elbilar kör idag på svenska gator och antalet ökar snabbt. Det betyder att vi har batterikapacitet på över 8 gigawattimmar (GWh) som skulle kunna användas för att ladda andra batterier, till exempel hushåll, tåg eller eldriven industri. Tekniken är känd under namnet Vehicle to Grid, något som japanska företaget Honda utvecklat i många år. […]
[…] 133 000 elbilar kör idag på svenska gator och antalet ökar snabbt. Det betyder att vi har batterikapacitet på över 8 gigawattimmar (GWh) som skulle kunna användas för att ladda andra batterier, till exempel hushåll, tåg eller eldriven industri. […]