Istället för laddstolpar och långa laddtider har idén om batteribyte etablerats och växt de senaste åren. Taiwanesiska företaget Gogoro har skapat det största nätverket i världen med över 11 000 stationer för batteribyte för mopeder, motorcyklar och elskotrar.
Kinesiska Nio är inriktade på bilar och har över tusen bytesstationer för bilbatterier, bland annat en nyöppnad i svenska Varberg och ytterligare en ska öppna i Sverige innan årsskiftet. Det tar knappt fem minuter att byta till ett fulladdat batteri, vilket är avsevärt snabbare än de snabbaste snabbladdarna.
Amerikanska Ample satsar på kommersiella bilflottor och är den största aktören i USA.
Ample, the most prominent battery-swapping startup in the U.S., is taking a slightly different approach, though. The company is prioritizing commercial auto fleets.
Ample has created an adapter plate that slots into the space where an EV battery resides, which is then fitted with multiple battery modules that are smaller and lighter than a full battery. It’s cheaper and easier to change out these modules at a swapping station. These stations are relatively easy to set up because of the modular nature of the batteries they’re swapping out, said Ample CEO and co-founder Khaled Hassounah.
protocol: What it will take for EV battery swapping to go mainstream in the US
2 kommentarer
Lägg till din[…] Grow Sverige: Batteribyte istället för laddning […]
[…] Grow Sverige: Batteribyte istället för laddning […]