Vad händer
Reklam har använts som finansiering för en herrans massa saker, i tidningar, TV och webbsidor men även på bussar, taxibilar och busskurer. Nu har reklamen fått en potentiell konkurrent i solenergin. Solpaneler genererar elektricitet och kan fungera som finansieringsmodell på ytor som möter solljuset.
Kontext
Det tyska företaget Gridparity säljer solpaneler i en mängd olika utföranden, skräddarsydda för garageinfarter, altaner, skolgårdar, agrivoltaics med mera. Deras solpaneler släpper igenom visst solljus samtidigt som det genererar elektricitet.
Företaget har just påbörjat ett samarbete med en skola i södra Tyskland. Skolgården kommer delvis täckas med Gridparitys solpaneler, som ett tak över områden med bord och stolar, pingisbord och andra ytor där elever och lärare kan vistas i ljusa utrymmen men med skugga från solskenet.
Soltaken finansieras av elektriciteten som genereras och skickas ut på elnätet.
Vad har det för betydelse
Solenergi är en potentiell finansieringskälla på samma sätt som reklam är det idag. Ytor som exponeras för solljus, som busskurer, behöver inte fyllas med reklambudskap utan kan betalas med pengar från elproduktion.