Vad händer
Kontext
Fartyget är 120 meter långt och drivs med två motorer på 900 kilowatt vardera, mer än något annat eldrivet fraktfartyg i världen. Fartygets konstruktion är skräddarsydd för en specifik rutt längs Yangtzefloden. Rutten är ungefär 1000 kilometer lång. Jämfört med konventionella fartyg i samma storlek minskas utsläppen med 32 ton per dygn.
It’s not going to run all the way on batteries it carries onboard, of course. Battery energy density is increasingly good and will be multiples of today’s in the coming years, but steaming 1,000 km upstream, even in the 3.6-kilometer-per-hour average water speed of the Yangtze, is a huge energy requirement. It doesn’t have to, as there are 30 container ports along the 2,700 kilometers of navigable waterway (about twice the length of the Mississippi and three times the length of the Rhine).
And 36 containers of batteries will be dispersed through those ports in some undoubtedly optimized pattern to allow the ship to slip into a berth and then winch depleted batteries off and charged batteries on. The containers are reported to have a capacity of 50 MWh of batteries in multiple reports, which might or might not be accurate. The reason I say this is that Tesla’s original Megapack is almost exactly a standard shipping container in size, and it can store 3.9 MWh.
CleanTechnica: And So It Begins: 1,000-Kilometer Route Yangtze Container Ship With Swappable Batteries
Skeppet har ett intelligent styrsystem som anpassar energianvändningen till aktuella förhållanden. Systemet planerar skeppets hastighet baserat på ankomsttid, vattenflöden och batterikapacitet.
Vad har det för betydelse
Eldrivna fartyg som kan byta batterier med jämna intervaller kan givetvis färdas längre än om de bara har en uppsättning. Detta är ett upplägg som alla större fordon med eldrift skulle kunna prova, även flygplan.
I nyheterna
- @NicklasNilsso14: China Launches First 700 TEU Electric Containership for Yangtze Service
- Cosco Shipping: COSCO SHIPPING Heavy Industry Starts to Build the Second 700TEU Electric Container Ship for COSCO SHIPPING Development
- CleanTechnica: And So It Begins: 1,000-Kilometer Route Yangtze Container Ship With Swappable Batteries
- Wikipedia: Yangtze