Cyklar, mopeder och skotrar minskar efterfrågan på olja snabbare än bilar

Dela inlägget

Tack Fredrik Olsson för tipset 👍🏼

Vad händer

I stora delar av Asien har elmopeder, elcyklar och elskotrar ersatt bensindrivna motsvarigheter snabbare än bilar.

Kontext

I Australien sker 44 procent av alla pendlingsresor med bil och sträckan är kortare än 10 kilometer. I storstaden Perth körs 4,2 miljoner bilfärder varje dygn och 2,8 miljoner av dessa är kortare än två kilometer! I USA är 60 procent av alla bilfärder kortare än 10 kilometer.

För kortare resor kan elcyklar och mopeder vara en bättre lösning eftersom de är billigare att köpa och köra.

Elmopeder har ersatt fyra gånger så mycket efterfrågan på olja som bilar, framförallt på grund av den enorma försäljningen i Kina och i andra länder där mopeder är ett vanligt transportmedel.

Förra året körde mer än 280 miljoner el- mopeder, skotrar, motorcyklar och trehjulingar på världens vägar, att jämföra med 20 miljoner elbilar och 1,3 miljoner kommersiella elfordon som bussar och skåpbilar. Följden av denna uppväxling är att den globala efterfrågan på olja minskat med en procent, ungefär en miljon fat per dag.

Vad har det för betydelse

Eldrivna transporter har potential att förändra människors syn på förflyttning i städer. Behöver vi överhuvudtaget bilar för kortare sträckor?

Elmopeder och elcyklar använder mycket mindre elektricitet för att transportera en eller två personer. De är lika snabba eller snabbare än bilen för korta färder, till skolan, affären och träningen. De hanterar ofta den sista sträckan hem bättre än bilen.

Följden av eldrivna mikrotransporter är minskade utsläpp i storstadsområden och förorter. En brittisk studie konstaterade att elskotrar orsakade 45 procent mindre utsläpp än alternativen.

Källor

Lämna ett svar