Vad händer
Kontext
Flygfarten är den samhällssektor som har längst kvar till nollutsläpp. Över två procent av världens utsläpp kommer från flyget och lösningar på detta problem lyser med sin frånvaro. Batterier är för tunga för att driva flygplan längre sträckor.
Vätgas har potential eftersom den kan produceras med solenergi och vindkraft och vätgasbaserade bränslen bär mer energi än batterier eller vätgas. Dessutom finns de nödvändiga ingredienserna i överflöd.
To make e-fuels, clean (or “green”) hydrogen must first be produced with electrolyzers, which split water molecules into H2 and oxygen. That hydrogen is then combined with other elements, such as nitrogen or carbon dioxide, through energy-intensive processes. In order to deliver the steepest emissions reductions, all of those steps must be powered by clean energy.
Canary Media: How hydrogen ‘e-fuels’ can power big ships and planes
Problemet är kvantiteten.
Enligt IEA skulle 10 procent av bränslebehovet kräva 2100 terawattimmar elektricitet per år, vilket motsvarar hälften av USAs elförbrukning.
Om vi trots allt klarar av att bygga så mycket ny kapacitet för elproduktion krävs infrastruktur som omvandlar energin till något som flyget kan använda. Flera samarbeten har börjat utforska detta. Scottish Power har börjat ett projekt med amerikanska ZeroAvia men även här på hemmaplan satsar man ambitiöst.
Vattenfall, SAS, Avinor, Airbus och Swedavia har ingått i ett samarbete för infrastruktur för vätgas på svenska och norska flygplatser.
This cooperation will provide better understanding of hydrogen aircraft concepts and operations, supply, infrastructures and refueling needs at airports in order to help develop this hydrogen aviation ecosystem in both countries. The work will also identify the pathways to select which airports will be transformed to operate hydrogen-powered aircraft in both countries as well as the accompanying regulatory framework.
reve: Vattenfall joins Airbus and partners to pave the way for hydrogen aviation
Vad har det för betydelse
The use of hydrogen to power future aircraft is not only expected to significantly reduce aircraft emissions in the air, but could also help decarbonize air transport activities on the ground.
reve: Vattenfall joins Airbus and partners to pave the way for hydrogen aviation
På ett sätt har vi tur. Vätgasproduktion handlar mer än något om att skapa tillräckligt mycket elektricitet, alltså samma utmaning som vi håller på och löser för bilar och hushåll. Vi behöver investera ännu mer i solenergi och vindkraft än beräknat.