Vad händer
På den japanska elbilsmarknaden som är knappt märkbar tävlar nya företag om kunder med förmånliga tjänster och villkor. Enechange tänker nu erbjuda fast pris dagtid då de producerar elektriciteten med solenergi.
Kontext
Japan har satt upp ett mål om en helt elektrifierad bilflotta 2035. Trots att den eldrivna delen av landets bilflotta bara är fyra procent har en mängd företag startats för att stödja och vinna på denna utveckling.
Om två veckor introducerar den japanska eloperatören Enechange en tjänst med enhetstaxa som tillhandahåller obegränsad laddning vissa tider på dagen. Företaget har flest laddstationer i Japan. Deras mål är att på kort tid sälja abonnemanget till 100 000 kunder och etablera en relation för framtiden.
85 procent av Japans elbilsförare svarade i en enkät att de inte har möjlighet att ladda hemifrån.
Den nya tjänsten kostar 200 kronor i månaden och ger tillgång till 1800 nivå 2- laddare. Laddning betalas med ett fast pris dagstid när solenergi ökar och det finns tillgång till mycket överskottselektricitet. Vid andra tider är priset högre.
Ja vad betyder detta
Min prognos är att människor i Japan, och på alla platser som så småningom får tillgång till elektricitet till fast pris, kommer börja ladda sin bostad från bilen. Och som en följd blir fast pris den nya normen. Det kommer även ske här i Sverige. Skälen är ekonomiska. När operatörerna konkurrerar med hushåll och företag som producerar, lagrar och distribuerar egen elektricitet tvingas de erbjuda bättre villkor än idag. Vilket leder till fast pris på elektricitet även här.