Världens största eldrivna fartyg ett steg närmare sjösättning

Dela inlägget

Vad händer

Australiensiska Incat utvecklar världens största eldrivna fartyg, en katamaran som tar över 2000 passagerare.

Kontext

Incat Tasmania, som bygger höghastighetsfärjor, har nått en milstolpe i arbetet med världens största eldrivna färja, Hull 096. Skrovet är färdigbyggt och nu påbörjas ytarbeten parallellt med interiören.

Färjan kommer vara helt batteridriven med jetmotorer som genererar vattenstrålar. Finska Wärtsilä har byggt motorsystemet med ett 40 megawattimmars (miljoner wattimmar) batterilager, åtta elektriska motorer och åtta waterjets. Batterilagret är fyra gånger så stort som något annat eldrivet skepp (enligt Incat).

Färjan är 130 meter lång, 32 meter bred, bär 2100 passagerare och 225 fordon. Det tullfria shoppingcentret ombord mäter 2300 kvadratmeter.

The new vessel is meant to perform regular trips between Argentina and Uruguay, cruising at more than 40 knots (46 mph/74 kph) but with considerably fewer emissions than a similarly-sized conventional ferry.

Autoevolution: World’s Largest Electric Ferry Is Coming to Life in Tasmania

Incat Hull 096 som ska köra mellan Argentina och Uruguay sjösätts och levereras i slutet av 2025.

Vad har det för betydelse

Eldrift fungerar i större och större sammanhang. För tio år sedan var elbilen fortfarande ett avvikande fenomen, idag kör eldrivna lastbilar och bussar i många länder. Flyget är i startgroparna men i sjöfarten har batterier och eldrift tagit fart. Små passagerarfärjor och kollektivtrafik finns på många platser i världen. Incat visar att vi snart får vänja oss vid en större kategori fartyg som drivs med elektricitet.

Källor

Lämna ett svar