Kommer elbilen fortsätta vara tyst?

Dela inlägget

För ett par år sedan började elbilar beskrivas som hjulförsedda datorer, software on wheels, och analytiker gillar att använda metaforen för att resonera om bilens framtid. På en Honda e går det till exempel att välja bakgrundsbild på bildskärmarna och skärmen har ett akvarium med fiskar som går att mata. Extrapolerar vi det resonemanget känns det inte avlägset att välja bilens ljudbild, att när jag öppnar dörren kanske jag vill höra ett käckt välkomnande eller Tom Cruise eller en datorgenererad röst.

Honda e

Elbilar har också extremt menlösa interiörer, så tråkiga att man undrar om de ritats av en robot. Svenska Koenigsegg vill ändra på det 👇🏽

Koenigsegg Gemera

Och varför ska bilarna vara tysta? För att det är skönt, ja helt klart. Men bilälskare har aldrig varit kända för sin återhållsamhet. Nu när idén är kläckt känns det som en tidsfråga innan elbilarna börjar låta på utsidan.

They need to think of themselves as a high-tech company. This has been a hundred-year-old industry. Cars are not that different really from the way they used to be 60 years ago. OEMs say that, “Oh yeah, we have a lot of high-tech in cars.” But that’s not really true. Yes, there is a lot of semiconductors, sensors and whatever, but essentially the way they think of cars is still the same. You don’t think of cars as a living, breathing product. You have to do that just like Apple thinks of iPads and iPhones. You give out the software and you download and you keep it happening on an everyday basis, you improve that quality on an everyday basis.

They should think of vehicles from now on as computers on wheels.

If they still think of EVs as a substitute, they are still going to lose.

mint: Car makers need to focus on computers on wheels: Tony Seba

Lämna ett svar