Lastbil laddas med solpaneler på tak och sidor

Dela inlägget

Vad händer

Lastbilsföretaget Scania har som första företag i världen kopplat solpaneler till en lastbils drivlina.

Kontext

Lastbilen är en 18 meter lång plug in-hybrid med ett släp täckt av tunna, lätta och flexibla solpaneler. Lastbilens systemeffekt är 560 hästkrafter. Solpanelerna har en maxeffekt på 13,2 kilowatt peak vilket ger ungefär 8 000 kilowattimmar (kWh) på ett år. Batterierna har en kapacitet på 300 kilowattimmar.

Lastbilens 18 meter långa släp täcks till största del av solceller, motsvarande en kraftfull solcellsanläggning på en villa.

Solenergin ger hybridlastbilen en elkörsträcka på upp till 5 000 kilometer per år i Sverige. I länder som Spanien, med fler soltimmar, kan fordonet dubblera mängden infångad energi gentemot svenska förhållanden.

Proffs: Soldriven hybridlastbil från Scania testas i trafik

Vad har det för betydelse

Lastbilen används i ett forskningsprojekt för att studera solenergin som genereras och hur mycket lägre koldioxidutsläppen blir med hjälp av solcellerna. Projektet utvecklar även nya effektiva och lätta solceller för lastbilar och undersöker också hur hybridlastbilen kan samverka med elnätet, och tar fram modeller för vad som händer om många sådana lastbilar kopplas in till elnätet. 

Scania: Soldriven hybrid­lastbil från Scania testas i trafik

I nyheterna

Lämna ett svar