Regeringen gör en miss och miljörörelsen borde utnyttja det

Dela inlägget

Idag presenterar regeringen sin höstbudget, med minskad reduktionsplikt som nyckel för att sänka bensin- och dieselpriser. I budgeten gör de också en prognos om utvecklingen av utsläpp de kommande åren.

Till följd av beslut som fattats sedan den 1 juli 2022 fram till och med 1 juli 2023 beräknas utsläppen öka med 3,6–6,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter till 2030. Det beror framför allt på förslaget om sänkningen av reduktionsplikten.

Regeringen: Budgetpropositionen för 2024
Regeringen: Budgetpropositionen för 2024, utgiftsområde 20 Klimat, miljö och natur (s 157)

Regeringen tror att utsläppen från transporter styrs av nivån på reduktionsplikten.

Regeringen har fel.

Nyförsäljningen av elbilar drivs framförallt av kostnaden för att tillverka batterier.

Jag har tagit upp det vid flera tillfällen, när Mobility Sweden och andra bedömare prognosticerat att försäljningen av elbilar kommer minska. I jämförelse med priset på batterilagring har svenska regleringar ganska liten betydelse.

Elbilar kommer fortsätta ta över bilförsäljningen och som en konsekvens av det kommer utsläppen från bilar att minska. Även om försäljningstakten går ner ökar andelen elbilar.

According to a report by researchers at the UK’s University of Exeter, price parity for battery-electric vehicles is as little as one year away in Europe, two years in China and three years for medium-sized cars in the US.

The Driven: Electric cars will be cheaper to buy than fossil fuel vehicles within three years

Priset på elbilar styrs av den globala utvecklingen av batterilagring. När batteripriserna sjunker så sjunker även priset på elbilar. Denna dynamik har varit övertydlig i många år men folk märker det först nu när elbilspriset närmar sig priset för bensinbilar.

KQED: The Cost of Battery Storage Plummets at the Right Moment for California

Dags att visa allmänheten hur elbilen tar över

Just nu är det öppet mål för miljörörelsen att ta upp detta och visa att regeringen inte förstår verkligheten. Utsläppen från personbilar kommer minska de kommande åren och den som är först att uttala det kommer ha rätt och åtnjuta allmänhetens förtroende.

Källor

1 kommentar

Lägg till din

Lämna ett svar