Ja jag vet, det här är svårt för en miljöaktivist att acceptera
Elbilen tar över bilmarknaden på grund av sjunkande batteripriser, inte reduktionsplikt.
Kontext
Försäljningen av elbilar växer exponentiellt
Elbilen håller på att ta över marknaden från bensin- och dieselbilar.
Analytiker fortsätter underskatta hur snabbt elbilen tar över
Varje år faller batteripriserna och varje år reviderar analytikerna sina felaktiga prognoser.
Den underliggande drivkraften för elbilar stärks
Produktionskapaciteten ökar vilket får priserna att sjunka. Inlärningskurvan för batterier innebär att inom ett par år kommer elbilar vara billigare än något bensindrivet fordon.
Efterfrågan på bensinbilar och olja sjunker oavbrutet
Nyförsäljningen av bensin- och dieselbilar passerade sin topp redan 2017, efterfrågan på bensin 2019 och inom två- tre år kommer bensin- och dieselbilar utgöra mindre än femtio procent av den globala bilflottan. Försäljningen av olja kommer minska i rekordfart.
Vad har det för betydelse
Om elbilen tar över snabbt (vilket den gör) och miljörörelsen fortsätter fokusera på reduktionsplikten kommer någon annan (till exempel SD) säga
“vad var det vi sa, klimatet är miljövänsterns påhitt för att höja skatten för vanligt folk. Vi i SD har alltid sett ett steg längre och idag är elbilar så billiga att en vanlig arbetarfamilj har råd med det, utan vänsterns klimatskatter”
Kritiken mot miljörörelsen kommer få som följd att människors acceptans för klimatåtgärder försvagas.
Mänskligheten har som bekant inte råd med det så nu är det dags att bekräfta det siffrorna säger. Elbilen håller på att slå ut bensinbilen vilket beror på det sjunkande batteripriset och vi ska stödja den utvecklingen så mycket vi kan.
1 kommentar
Lägg till din[…] har inte ett klart svar men min teori, sen gammalt, är att elbilsförsäljningen framförallt beror på batteripriser. Och batteripriserna är […]