Nya teknologier för eldrift i luften

Dela inlägget

Vad händer

Två eldrivna teknologier för flyg har haft premiär i veckan, lufttaxi på Manhattan och luftskepp i Kalifornien.

Kontext

Långdistansflyg som drivs med elektricitet är flygets heliga gral och fortfarande en avlägsen dröm. Parallellt sker dock utveckling på områden där flyget kan ersätta fossila bränslen med eldrift. I veckan presenterades två högprofil- projekt.

Flygtaxi på Manhattan

Företaget Joby Aviation presenterade för första gången sin eVTOL (Electric Vertical TakeOff and Landing) för New Yorks borgmästare Eric Adams, en politiker som aktivt driver på arbetet med grön teknik.

Jobys farkost rymmer fem passagerare, flyger 16 mil på en laddning och kan flyga från Manhattan till JFK Airport på ungefär sju minuter.

Bringing Quiet, Electric Flight to New York City

Lighter Than Air (LTA)

Samtidigt, på andra sidan USA, visade Google-grundaren Sergey Brins startup LTA Research sitt luftskepp Pathfinder 1, en 125 meter lång prototyp med elmotor, skelett av kolfiber, klädd med ett ultralätt syntetiskt material.

För att skeppet inte ska gå samma öde till mötes som Hindenburg är det fyllt med helium istället för vätgas.

LTA’s airship uses stable helium rather than flammable hydrogen as a lifting gas, held in 13 giant rip-stop nylon cells and monitored by lidar laser systems. A rigid framework of 10,000 carbon-fiber reinforced tubes and 3,000 titanium hubs form a protective skeleton around the gas cells, surrounded by a lightweight synthetic Tedlar skin.

TechCrunch: The world’s largest aircraft breaks cover in Silicon Valley

Vad har det för betydelse

Luftskepp kan fylla ett flertal roller, som katastrofhjälp när vägar och flygplatser skadats, för passagerartrafik och för att transportera gods. EVTOL är som billiga helikoptrar utan utsläpp. De kan ersätta helikoptertrafik och sannolikt en hel del taxifärder.

Källor

Lämna ett svar