Cykeln har ersatt bilen i Paris

Vad händer

I trafikflödet från Paris förorter in mot centrum har bilen bytts mot cyklar som nu är fler än bilarna.

Kontext

Mer än trettio miljoner turer cyklar parisborna varje dag. I snitt åker cyklisten 92 minuter per dag.

Parisbornas resor från förorterna till stadens centrum har genomgått en smärre revolution på grund av miltals med nya cykelvägar som dragits sedan Anne Hidalgo blev borgmästare.

for journeys from the outskirts of Paris to the center, the number of cyclists now far exceeds the number of motorists, a huge change from just five years ago. Most of the journeys recorded were commuter trips.

Forbes: French Revolution: Cyclists Now Outnumber Motorists In Paris

I förorten där kollektivtrafiken kör mindre ofta är bilen det mest populära transportmedlet.

Resmönster för cyklister (genomsnittlig arbetsdag)

Cykeln har en nyckelroll i 15-minutsstaden och är det primära transportmedlet i stadens framtidsvision.

The Guardian: Why has the ‘15-minute city’ taken off in Paris but become a controversial idea in the UK?

15-minutsstaden är en idé som blandar stadsbilden med lokaler för boende och umgänge, företagande och civilsamhälle, både billigt och dyrt för att olika samhällsskikt ska kunna mötas. Skolorna förs närmare hemmen och arbetsplatserna så att vårdnadshavare lättare kan röra sig och möta familj, kollegor och vänner samtidigt som läkare, affärer och kulturella institutioner finns nära.

“We have an outstanding mayor, who is committed to tackling climate change. She said the 15-minute city will be the backbone for creating a new urban plan.

Vad har det för betydelse

The city’s socialist mayor Anne Hidalgo has pushed through a great many anti-motoring measures during her two administrations—such as reducing the number of parking places, restricting access by SUVs, and closing some major roads to motorists—and the latest survey will be validation for her policies, none of which have caused the kind of protests that the French capital has long been famous for.

In short, culling cars has been far more popular than her petrolhead critics predicted, with Paris becoming cleaner and healthier to boot.

Forbes: French Revolution: Cyclists Now Outnumber Motorists In Paris
The Guardian: Why has the ‘15-minute city’ taken off in Paris but become a controversial idea in the UK?

Källor

Lämna ett svar