Vad händer
Flera europeiska företag utvecklar solpaneler som monteras på tågräls. Italienska Greenrail producerar järnvägssyllar av betong, återvunnen plast och gummi från förbrukade bildäck med inbäddade solpaneler.
Kontext
Greenrails syllar består av ett yttre lager, bestående av bildäck (End of Life Tyres) och återvunnen plast, och en kärna av förstärkt spännbetong. Betongkärnan används för att ge järnvägssyllarna rätt vikt och struktur för olika sorters räls.
Vad har det för betydelse
Greenrails konstruktion återvinner 35 ton plast och gummidäck på ett år.
“Each kilometer of Greenrail’s solar sleepers can produce 35 MWh per kilometer, enough power to sustain 10 households’ annual electricity needs. Considering there are approximately 380 million concrete sleepers in Europe alone, the potential could be huge.”
Solar Impulse: Greenrail, turning railways into clean energy producers
“100 kilowatts of electricity can be generated per kilometer of railway line. Since the DB rail network is over 60,000 kilometers long, the power that can be generated is comparable to the output of five nuclear power plants.”
Treehugger: Solar Freakin’ Railways Are Coming Down the Line
Mellan raderna
Ett alternativ till att lägga solpanelerna mellan skenorna är att placera dem vid sidan av rälsen. Då undviker man en del vibration och kan rikta solcellerna. Eller så gör man både och 😍
1 kommentar
Lägg till din[…] lämpar sig väl för solenergi. Grow har tagit upp att solpaneler kan monteras på rälsen. Men ytorna runtomkring rälsen är också exploaterad mark som är tillgänglig för transporter […]