Är elbilar verkligen bättre?

Dela inlägget

Visst, elbilar har ett mineralproblem! Men jämfört med fossilbränslens utvinning är gruvdriften för batterier en droppe i havet.

Batterimaterial och miljöpåverkan

Elbilar innehåller betydande mängder mineraler, inklusive kobolt, nickel och mangan. En genomsnittlig elbil med en räckvidd på 320 kilometer behöver runt 160 kilo av dessa mineraler. Gruvdriften för materialen har ofta kopplats till miljö- och rättighetsproblem, som koboltbrytningen i Kongo. För att minska påverkan måste gruvindustrin övergå till renare metoder och säkra transparenta leveranskedjor.

Elbilar kontra bensinbilar

Elbilar är betydligt bättre för naturen än bensinbilar. 2020 krävde infrastrukturen för solenergi, vindkraft och batterier (inklusive elbilar) sju miljoner ton mineraler. Året innan utvann fossilbränsleindustrin motsvarande 15 miljarder ton råvaror. Elbilar avger dessutom betydligt mindre utsläpp när de laddas med utsläppsfri elektricitet.

I den här grafiken syns alla metaller som världen grävde fram 2021, järn, aluminium med mera. Mineralerna för att bygga solpaneler och batterier är en liten del av metallutvinningen.

Förstora!

och här nedanför ser du metallerna jämfört med all kol, olja och gas som pumpas och grävs fram… varje år!!

Förstora!

Mineralerna syns knappt jämfört med kol, olja och gas. Diskussionen om råmaterial är ett sätt för fossilindustrin att rikta allmänhetens blick bort från det viktiga, alltså utsläppen från förbränning av kol, olja och gas och hur vi ersätter dem med solenergi, vindkraft och batterilagring.

Framtiden för batteriteknik

Forskning och utveckling inom batteriteknik går snabbt framåt. Målet är att minska eller eliminera behovet av sällsynta och miljöbelastande mineraler som kobolt och nickel. Genom att använda säkrare och mer tillgängliga alternativ som mangan och järn kan vi minska gruvindustrins påverkan. Till exempel används numera en sjättedel så mycket kobolt i elbilsbatterier som har krävts tidigare.

Återvinning och hållbarhet

Återvinning av batterier blir allt mer lovande. Idag återvinns endast cirka 5 procent av litiumjonbatterier i USA. Inom ett decennium kan en betydande andel av elbilsbatterierna samlas in och återanvändas eller återvinnas, vilket minskar efterfrågan på nya mineraler betydligt. Till exempel återvinns cirka 99 procent av bly-syra-bilbatterier, vilket har skapat en nästan sluten krets för återanvändning av bly.

Trots utmaningarna som elbilarnas mineralbehov innebär, är de mycket bättre för naturen än bensinbilar. Framtiden ligger i att förbättra gruvindustrins miljöprestanda, satsa på batteriteknik och öka återvinningen. Det är viktigt att fortsätta övergången till fri energi och minska påverkan på naturen och på mänskliga rättigheter.

Källor

Lämna ett svar