Vad händer
Bussar, bilar, båtar, cyklar, skotrar och mobiltelefoner, batteridriven teknik byggs i allt högre utsträckning för dubbelriktad överföring av elektricitet.
133 000 elbilar kör idag på svenska gator och antalet ökar snabbt. Det betyder att vi har batterikapacitet på över 8 gigawattimmar (GWh) som skulle kunna användas för att ladda andra batterier, till exempel hushåll, tåg eller eldriven industri.
Grow Sverige: Lagrad elektricitet i bilar
Kontext
Det kommer ut allt fler bilar med V2L-teknik (vehicle-to-load) som innebär att man kan använda bilens batteri för att driva elapparater. Till exempel en kylbox på sommarsemestern eller en dammsugare när man vill rengöra bilen.
Mest Motor: Polestar 3 får V2G – blir en elbuffert för hemmet
Mellan raderna
Utvecklingen följer ett mönster, att batteridriven teknik börjar kommunicera. Batterierna överför både elektricitet och information och blir alltmer autonoma. Batterier med hjul kan ta sig till den plats och utrustning som behöver elektriciteten eller varorna, inte tvärtom som idag.
Vi kommer behöva utveckla standarder och system för hur batterierna kommunicerar och så småningom hur de beter sig.
Vad har det för betydelse
En parkeringsplats med elbilar som har solpaneler på taket skulle kunna ladda tunnelbanetåg eller andra bilar med överskottselektricitet.