Miljörörelsen har en usel meritlista när det gäller kommunikation. Vi gör enkla missar, missförstår våra motståndare och reagerar istället för att arbeta proaktivt.
Titta på den här reklamfilmen…
från en amerikansk myndighet som informerar om energibidrag som medborgare har rätt till.
Den kommer du minnas, eller hur? Och den tar upp något vettigt och samhällsnyttigt. Varför görs inte det här oftare? Är det för läskigt?
Vad är det som skiljer den här filmen från det vi är vana vid? I ett ord, känslor! Samtalet mellan kvinnorna är fyllt med konstpauser och cliffhangers. Oj, vad sa hon? Blir de ovänner nu? Överraskning var femte sekund. Kontraster. Skådespelarnas blickar.
Filmen använder varenda trick från grundkursen i reklam, inga konstigheter. Miljörörelsen kan lära sig och tillämpa dessa kunskaper. Och ja det går att använda metoderna på ett etiskt försvarbart sätt.
Börja så här 👇
Ett enkelt ställe att börja på är fotografier. Visa människor och blickar. Välj genom att titta på ett foto och känn efter om det känns och hoppa över de som inte känns.
Villospår
Jag har nämnt internettroll förut och att de agerar för att styra allmänhetens uppmärksamhet. Oljeindustrin är the mother of all trolls som har ägnat sig åt villospår och att styra människors uppmärksamhet i hundrafemtio år. Till exempel är plaståtervinning oljeindustrins uppfinning för att få människor att tycka att plast är bra. De styr din blick bort från det värsta som drabbat mänskligheten, koldioxidutsläpp från förbränning av olja, till något som känns vettigt och meningsfullt, återvinning.
Miljörörelsen måste lära sig hur känslor används i kommunikation. Förstå när vi blir manipulerade. Uppskatta ärliga emotionella uttryck. Berätta naturens berättelse med hela känsloregistret. Vi kämpar mot de skickligaste bedragarna i världshistorien och måste lära oss hur de arbetar, förstå deras metoder så att vi kan förebygga problem och skapa en friskare värld där människor lever ett friare liv.
1 kommentar
Lägg till din[…] Nu gör de det igen, oljeindustrin försöker förvilla och förvirra människor så att vi ägnar oss åt fel saker. […]