Arbetsmaskiner står för mer än fem procent av Sveriges koldioxidutsläpp men uppväxlingen till eldrivna maskiner drar nytta av den accelererande utvecklingen av elbilar. I takt med att kostnaden för batterier sjunker blir tunga maskiner som kräver mycket elektricitet tekniskt och ekonomiskt möjliga.
Komatsu lanserar nu en 20 ton tung eldriven grävskopa med en batterikapacitet på drygt 450 kilowattimmar. Jämför med en Tesla Model 3 vars starkaste batteri rymmer 82 kilowattimmar. Det amerikanska batteriföretaget Proterra tillverkar batterierna till Komatsus maskiner.
Komatsu’s new electric 20-ton machine features a power output of 123 kw and 451 kWh of battery capacity.
The prototype battery range uses lithium-ion technology and features a modular design for performance and packaging.
electrek: Komatsu’s first electric mid-size hydraulic excavator packs a Proterra battery
Till skillnad från arbetsmaskiner med förbränningsmotor innebär eldrift en mängd kvaliteter, framförallt att de är utsläppsfria men även tysta och de förorenar inte luften.
The added advantage of electrifying construction equipment is that it can be used for work in urban areas and during nighttime construction work without creating noise pollution or emissions. Komatsu also notes that “the zero engine vibration will also help reduce operator fatigue.”
electrek: Komatsu’s first electric mid-size hydraulic excavator packs a Proterra battery
3 kommentarer
Lägg till din[…] Sveriges koldioxidutsläpp (3,31 miljoner ton) elektrifieras i snabb takt. Vi har tidigare nämnt grävskopor och noterat att Caterpillar presenterat sin första stora elektriska lasttruck för […]
[…] börjat växla upp till eldrift, utsläppfritt vid användning. Vi ser allt ifrån lyftkranar och grävskopor till riktigt stor och tung utrustning som kör tyst och slutar förorena luften både för personal […]
[…] fler arbetsmaskiner säljs med eldrift. Grow har skrivit om grävskopor, snöröjning, lyftkranar och lasttruckar för […]