Vad händer
Kontext
140 parkeringsplatser som sträcker sig över 38,7 hektar, inklusive 100 trafikplatser på 162,4 hektar är de ytor som hittills öronmärkts för solenergi.
De potentiella projekten samlar en kapacitet på 240 megawatt solenergi vilket är mer än 7,5 procent av alla projekt som har en koppling till det franska elnätet 2023.
Motorvägar lämpar sig både för vindkraft och solenergi. Vägar är stora exploaterade ytor som är lättillgängliga för transporter och underhåll. De har redan tillgång till elnätet och kan i princip bara förbättras av energireserver som solenergi och vindkraft medför. Panelerna kan placeras vid sidan av eller som tak över vägarna.
Grow Sverige: Var ska vi bygga solenergi- del 4 – motorvägar
Att koppla vägar, parkeringsplatser och solenergi är inget nytt i Frankrike. 2022 lagstiftade landet om att alla större parkeringsplatser skulle täckas med solpaneler. Parkeringsplatser med 80 till 400 platser har till 2028 att bygga solpaneler till platserna. Parkeringsplatser med fler än 400 platser har ett och ett halvt år kvar, till 2026.
Grow har skrivit om detta tidigare och föreslagit en allmän princip, att använda exploaterade miljöer för solenergi, till exempel vid flygplatser, på järnvägsräls, på staket, på fordon, där vi behöver skugga (parkeringsplatser, över kanaler, lekplatser, på badstranden), på markiser och längs motorvägar med mera. Platsbristen är delvis en brist på fantasi, det finns många platser med solljus som ingen har starka känslor för, låt oss börja där.
Grow Sverige: Solenergi längs motorvägar tar fart i många länder
Vad har det för betydelse
Samhället är fullt med exploaterade ytor och platser, ofta med infrastruktur för elektricitet, perfekta för etablering av solenergi (och vindkraft). Debatten om känsliga ytor kan med fördel ersättas av utforskning av platser som vi redan använder och som inte är ömtåliga för solpaneler.